krivan

Zrážka rýchlikov pri Jablonove 2025: Príčina nehody, zranení a zlyhanie rušňovodiča

Zrážka dvoch rýchlikov, ku ktorej došlo 13. októbra 2025 pri obci Jablonov nad Turňou, otriasla Slovenskom. Vlaky R 913 a R 914 GEMERAN sa čelne zrazili pred tunelom v okrese Rožňava. V každom z vlakov sa nachádzalo približne 80 cestujúcich, pričom nehoda si vyžiadala viac než 100 zranených. Sedem osôb bolo v kritickom stave, ďalších 14 utrpelo stredne ťažké zranenia a desiatky ľudí boli ľahko poranené.

Podľa predbežných zistení bola pravdepodobnou príčinou nehody chyba rušňovodiča, ktorý ignoroval návestidlo „stoj“. Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok potvrdil, že nešlo o technické zlyhanie, ale o zlyhanie ľudského faktora. Dopravný analytik Jozef Drahovský uviedol, že jeden z vlakov mohol byť zmeškaný a vstúpil do úseku, kde už nemal čo hľadať.

Minister dopravy Jozef Ráž ml. zdôraznil, že slovenské železnice čelia nedostatku moderných zabezpečovacích systémov, ktoré by mohli podobným nehodám predchádzať. Napriek tomu v tomto prípade zlyhal človek, nie technika.

Zrážka rýchlikov pri Jablonove opäť otvorila diskusiu o bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku. Železničná spoločnosť Slovensko a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) prisľúbili plnú spoluprácu pri vyšetrovaní a preverenie všetkých bezpečnostných protokolov.

Hoci si nehoda nevyžiadala obete na životoch, jej dôsledky sú vážne. Traja cestujúci zostali zakliesnení vo vozňoch, záchranné zložky zasahovali celé hodiny a doprava v regióne bola výrazne obmedzená.

ZSSK: Národný dopravca, ktorý spája Slovensko aj svet

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) nie je súkromná spoločnosť – je vo výlučnom vlastníctve štátu, konkrétne Slovenskej republiky.

ZSSK je akciová spoločnosť, ktorá vznikla 1. januára 2005 ako výsledok transformácie pôvodných štátnych železníc. Napriek tomu, že má právnu formu akciovej spoločnosti, všetky jej akcie vlastní štát prostredníctvom Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. To znamená, že ide o štátny podnik, ktorý plní verejnoprospešnú funkciu v oblasti osobnej železničnej dopravy.

NEPREHLIADNI  Fico v Taškente: Slovensko a Uzbekistan prehlbujú partnerstvo

Spoločnosť sídli v Bratislave a jej vedenie je menované štátom. V súčasnosti ju riadi predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Mgr. Peter Helexa. ZSSK je označovaná ako „národný dopravca“, čo podčiarkuje jej význam v rámci dopravnej infraštruktúry Slovenska.

Aj keď ZSSK spolupracuje s rôznymi súkromnými firmami – napríklad pri prenájme lokomotív či modernizácii vozového parku – samotná spoločnosť zostáva vo vlastníctve štátu. V roku 2024 napríklad uzatvorila zmluvu na prenájom rušňov Siemens Vectron s lízingovou firmou Rolling Stock Leas, čo vyvolalo diskusiu o transparentnosti obchodných partnerov.

ZSSK teda nie je súkromnou firmou, ale štátnym dopravcom, ktorý je financovaný z verejných zdrojov a podlieha kontrole verejných inštitúcií. Jej hlavnou úlohou je zabezpečiť dostupnú, bezpečnú a ekologickú železničnú dopravu pre obyvateľov Slovenska.

ŽSR: Chrbtová kosť železničnej dopravy na Slovensku

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) sú štátny podnik, ktorý spravuje železničnú infraštruktúru na Slovensku. Vlastní ich Slovenská republika prostredníctvom Ministerstva dopravy.

ŽSR vznikli 1. januára 2002 ako výsledok transformácie pôvodných železníc, keď sa oddelila správa infraštruktúry od prevádzky osobnej dopravy. Odvtedy ŽSR plnia úlohu manažéra železničnej infraštruktúry, čo znamená, že sa starajú o železničné trate, stanice, zabezpečovacie zariadenia, mosty, tunely a ďalšie technické prvky, ktoré umožňujú bezpečný a plynulý pohyb vlakov.

Na rozdiel od Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá zabezpečuje samotnú osobnú dopravu, ŽSR neprevádzkujú vlaky, ale zodpovedajú za ich bezpečný pohyb po tratiach. Ich úlohou je koordinovať železničnú dopravu, prideľovať kapacitu tratí jednotlivým dopravcom (napr. ZSSK, RegioJet, Leo Express) a zabezpečovať údržbu a modernizáciu infraštruktúry.

Sídlo ŽSR sa nachádza na Klemensovej ulici v Bratislave. Spoločnosť zamestnáva viac než 12 000 pracovníkov a jej vedenie je menované štátom. V roku 2023 dosiahla zisk 2,14 milióna eur, čo poukazuje na stabilné hospodárenie v rámci verejného sektora.

NEPREHLIADNI  Trump ukončil vojnu, ktorú nik nedokázal zastaviť

ŽSR sú kľúčovým hráčom v oblasti dopravnej politiky štátu. Ich činnosť je regulovaná zákonom o dráhach, ktorý im ukladá povinnosť zabezpečovať celoštátne aj regionálne trate a umožňovať prístup všetkým oprávneným dopravcom. V praxi to znamená, že ŽSR musia zabezpečiť rovnaké podmienky pre štátnych aj súkromných dopravcov, ktorí chcú využívať železničnú sieť.

V posledných rokoch sa ŽSR podieľajú na viacerých modernizačných projektoch, vrátane elektrifikácie tratí, výstavby nových zabezpečovacích systémov a rekonštrukcie železničných staníc. Tieto investície sú často spolufinancované z fondov Európskej únie a majú za cieľ zvýšiť bezpečnosť, komfort a efektivitu železničnej dopravy na Slovensku.

Železnice Slovenskej republiky tak predstavujú neviditeľnú, ale nevyhnutnú súčasť železničného systému – bez nich by vlaky nemali po čom jazdiť. Ich práca je technicky náročná, ale kľúčová pre fungovanie verejnej dopravy, logistiky aj hospodárstva krajiny.

Zdroj: internet

Zaujal vás tento článok?

Dajte mu hodnotenie kliknutím na hviezdičku!

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hlasov: 0

Zatiaľ žiadne hlasy! Buďte prvý, kto ohodnotí tento príspevok.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

O autorovi

Pridaj komentár

M7 Social

M7 Social Subtitle

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial