Zoznámte sa s Bugatti Tourbillon, hybridným hyperautom s výkonom 1 324 kW, ktoré nahrádza Chiron

Zoznámte sa s Bugatti Tourbillon, hybridným hyperautom s výkonom 1 324 kW, ktoré nahrádza Chiron

14. apríla 2025 0 Od redakcia

Najvýkonnejší model značky, obmedzený na 250 kusov, má prístrojový panel inšpirovaný švajčiarskym hodinárstvom.

Tourbillon je nový Bugatti hypercar, ktorý svojimi 1 324 kW ohromuje viac než jeho predchodcovia. Miesto ikonického 8,0-litrového W16 so štyrmi turbami zaujíma 8,3-litrový atmosférický V16 s výkonom 735 kW, doplnený trojicou elektromotorov s celkovým výkonom 588 kW. Výsledkom je najvýkonnejšie Bugatti v histórii.

Dizajn uhlíkovej karosérie vychádza z Veyronu a Chironu, no má nižšiu strechu, je ľahší, aerodynamickejší a chladič pôsobí impozantnejšie. Hlavnou novinkou interiéru je skeletonizovaný prístrojový panel z titánu a zafírového skla, inšpirovaný mechanickou komplikáciou „tourbillon“ zo luxusných hodiniek.

Mate Rimac, generálny riaditeľ Bugatti-Rimac, uviedol, že projekt Tourbillon začal pred štyrmi rokmi, pričom značka skúmala možnosti ako SUV, kupé-crossover či luxusný sedan. Rovnako sa rozhodovalo medzi hybridným a plne elektrickým pohonom.

Rimac preferoval spaľovací motor, a tak spojil sily s britským Cosworthom na vývoji V16 s atmosférickým nasávaním, ktorý dosahuje až 9 000 ot./min, pričom jeho výkon zodpovedá pôvodnému štvorturbovému W16 z Veyronu. Rimac využil svoje odborné znalosti v elektrickom pohone a doplnil V16 o dva elektromotory vpredu a jeden vzadu. Zdrojom energie je 25 kWh olejom chladená 800-voltová batéria, integrovaná v podvozku za cestujúcimi, umožňujúca elektrický dojazd až 60 km.

Extrémna rýchlosť a nadčasový dizajn: Tourbillon redefinuje hyperautomobily

Bugatti Tourbillon je, ako sa dalo očakávať, neuveriteľne rýchly. Podľa hlavného technického riaditeľa Bugatti, Emilia Scerva, prvé testy naznačujú, že prototyp dosiahne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 2,0 sekundy, z 0 na 200 km/h za 5,0 sekundy a z 0 na 300 km/h za 10,0 sekundy. Cieľová maximálna rýchlosť je 445 km/h, pričom rýchlomer je kalibrovaný až na 550 km/h, čo naznačuje potenciál prekročiť očakávania.

„Chceli sme zachovať čistý analógový zážitok atmosférického spaľovacieho motora a spojiť ho s agilnosťou a schopnosťami elektromotorov,“ vysvetlil Scervo.

LEGO Technic 42083 Bugatti Chiron

450,00 
Kategória: ,

Samotný motor je nízko uložený v novej ultra tuhej karosérii Tourbillonu, ktorá je vyrobená z uhlíkových kompozitov novej generácie T800. Zavesenie pozostáva z viacprvkového systému kovaného hliníka, ktorý nahrádza dvojité oceľové lichobežníky Chironu. Hliníkové závesné ramená a vzpery s 3D tlačou a umelou inteligenciou, vrátane zadného dutého profilu, sú technické aj vizuálne majstrovské diela.

Dizajn Tourbillonu čerpá inšpiráciu zo slávnych historických Bugatti – pretekárskeho Type 35 z 20. rokov, majestátneho Type 41 Royale vyrábaného od 1927 do 1933, a elegantného Type 57SC Atlantic z 30. rokov.

Frank Heyl, riaditeľ dizajnu Bugatti, zdôraznil, že charakteristickým prvkom je podkovovitá maska chladiča, ktorá je širšia a nižšia než v Chirone a ktorá definuje celé auto. Nový centrálny stierač nadväzuje na dizajnovú líniu kapoty a strechy.

Vzadu nájdeme dva rady ultratenkých LED svetiel, každé hrubé menej než 1,27 cm, a úzky panel, ktorý sa zdvíha a odhaľuje priestor pre batožinu, špeciálne navrhnutú na mieru.

Bugatti Tourbillon: Umenie, výkon a elegancia vo svojej najčistejšej podobe

Z profilu pôsobí široká „línia Bugatti“ okolo dverí – typická pre Veyron aj Chiron – ešte výraznejšie vďaka nižšej línii strechy. Vzadu vytvárajú dramatický vizuálny efekt masívne výfuky, karbónový difúzor v štýle Le Mans (dvojnásobne väčší než v Chirone) a dynamická vlna LED svetiel s osvetleným nápisom „Bugatti“. Motor V16 je exponovaný nielen pre obdiv, ale aj kvôli efektívnemu chladeniu.

Po otvorení dihedrálnych „nožnicových“ dverí sa odhalí azda najúchvatnejšia časť interiéru – skeletonizovaný prístrojový štít, inšpirovaný umením švajčiarskych hodinárov. Tento sofistikovaný mechanizmus, pozostávajúci z vyše 600 komponentov, je vyrobený z titánu, so zafírovým sklom a rubínovými detailmi.

Centrálny prístrojový klaster s trojicou ciferníkov je fixovaný na svojom mieste, pričom dve ramená volantu rotujú okolo neho. Vyrobený s extrémnou presnosťou 50 mikrónov, čo je menej ako priemer ľudského vlasu, váži len 710 gramov.

Stredová konzola je umelecké dielo – krištáľové sklo prechádza 13 samostatnými procesmi pre dokonalú pevnosť a čistotu. Hliníkové prvky, eloxované a frézované z jedného bloku, umocňujú prémiovú kvalitu.

Naštartovanie V16 sprevádza divadelný moment – hliníkový ovládací prvok na stredovej konzole, ktorým sa motor aktivuje potiahnutím a vypne stlačením. V duchu Bugatti tu nenájdete žiadne dotykové displeje – Heyl je presvedčený, že obrazovky rýchlo starnú, a preto je Tourbillon navrhnutý nadčasovo.

Tourbillon bude exkluzívny – 250 exemplárov, každý s cenou 3,8 milióna eur (približne 4,08 milióna dolárov). Výroba začne v Molsheime vo Francúzsku v roku 2026.

„Áno, vytvoriť nový motor V16, integrovať ho s batériou a elektromotormi, používať 3D tlačené časti v podvozku a prístrojový panel hodný švajčiarskych hodinárov je šialené,“ priznáva Rimac. „Ale presne to by urobil Ettore Bugatti.“