Zatiaľ čo predaj elektromobilov značky Tesla stále klesá, jej kľúčový americký dodávateľ batérií, spoločnosť Panasonic Energy, stavil na expanziu domácej výroby a v pondelok oficiálne otvoril nové výrobné centrum, ktoré má byť po dokončení najväčším na svete svojho druhu.
Závod, nachádzajúci sa v meste De Soto neďaleko Kansas City, zaberá 4,7 milióna štvorcových stôp – čo zodpovedá ploche približne 225 futbalových ihrísk – a znamená výrazné posilnenie americkej výrobnej prítomnosti spoločnosti Panasonic.
Ide o druhý závod firmy na batérie v USA, nadväzujúci na prevádzku v Sparks v Nevade, ktorá je súčasťou Tesla Gigafactory a funguje od roku 2017. Nový závod za 4 miliardy dolárov posunie kapacitu Panasonic v USA na 73 gigawatthodín, keď bude plne funkčný.
Panasonic očakáva, že nová továreň bude o 20 % efektívnejšia než tá v Nevade. Plánuje produkciu valcovitých článkov typu 2170, ktoré budú mať o 5 % vyššiu energetickú hustotu. Po úplnom rozbehnutí bude továreň schopná vyrobiť 70 článkov za sekundu, teda viac než šesť miliónov kusov denne.
Aj keď Panasonic označuje závod v De Soto za najväčší svojho druhu, ide pravdepodobne o prvenstvo z hľadiska fyzického rozmeru. Konkurenti ako LG Energy Solution, BYD či CATL totiž operujú s rozsiahlejšími kapacitami alebo majú vyšší súhrnný objem produkcie naprieč viacerými lokalitami.
Výstavba prichádza v dôležitom období pre americký sektor elektromobilov. Napäté obchodné vzťahy s Čínou spolu s vládnymi stimulmi v rámci zákona o znížení inflácie spustili investičnú vlnu do domácich výrobných kapacít, predovšetkým v republikánskych štátoch. Výsledkom je nebývalý rozmach v oblasti batérií a tisíce novovytvorených pracovných miest.
Aj keď celkový predaj elektromobilov prudko vzrástol, v posledných štvrťrokoch dochádza k stagnácii, predovšetkým po zmene administratívy pod vedením Donalda Trumpa. Tesla v tomto prostredí stráca pôdu pod nohami. Spomalenie rastu trhu zároveň zvyšuje riziko nadmernej kapacity výroby batérií – problém, ktorému čelí čínsky priemysel už dnes.
Tesla, najväčší zákazník Panasonic, zápasí s poklesom predaja spôsobeným starnúcim modelovým portfóliom, kontroverziami okolo Elona Muska a zameraním na vývoj v oblasti umelej inteligencie a robotiky. Japonské médiá uviedli, že Panasonic pôvodne plánoval dosiahnuť plnú kapacitu nového závodu do marca 2027. Tieto plány však boli odložené a taktiež boli zmrazené ambície na tretí závod v USA, v dôsledku oslabeného dopytu a nižšej štátnej podpory pre elektromobily.
Podľa agentúry Bloomberg sa Panasonic aktuálne sústredí na to, aby nový závod dosiahol plnú produkciu ešte tento rok. „Zatiaľ necítime spomalenie a máme pozitívny výhľad,“ uviedla Megan Myungwon Lee, prezidentka operácií Panasonic v Severnej Amerike.
Závod v De Soto by mohol zohrať zásadnú úlohu v budúcnosti americkej výroby elektromobilov a zároveň rozšíriť klientské portfólio Panasonic. Už teraz firma dodáva batérie startupu Lucid a uzavrela partnerstvo s Mazdou.
Projekt predstavuje najväčší ekonomický impulz v histórii štátu Kansas – vytvorí 4 000 priamych pracovných miest vo výrobe a spolu až 8 000 pracovných pozícií vrátane dodávateľov. Ide o významné rozšírenie popri už existujúcom 4-tisícovom tíme Panasonic v Nevade.
Zdroj: https://insideevs.com/
Viac príbehov
Spojené štáty zvyšujú clá na brazílsky dovoz na 50 %
Domáce nabíjacie stanice pre elektromobily – prehľad možností
Porsche Taycan 2025: Elektrická smršť na štyroch kolesách