Aston Martin finišuje práce na svojom hypercar Valhalla, ktorý ponúkne ohromujúcich 1 064 koní za cenu 850 000 libier, než sa dostane do produkcie.
Hybridný hypercar Valhalla, nástupca Ferrari SF90 a odpoveď na Lamborghini Revuelto, čoskoro vstúpi do výroby. Auto, ktoré bolo pôvodne známe ako „Syn Valkýry“, prešlo dlhým vývojovým procesom, aby sa stalo hyperhybridom s pohonom všetkých štyroch kolies a maximálnou rýchlosťou 217 míľ za hodinu. S brutálnym výkonom 1 064 koní Valhalla prepisuje pravidlá – dokonca aj ikonická Valkyrie sa nemôže pochváliť takým technologickým prvenstvom, ako Aston Martin teraz predstavuje. Cena jedného exemplára sa pohybuje od 600 000 £ a prvé kusy čoskoro dorazia k svojim majiteľom.

Než sa to však stane, Aston Martin musí doladiť svoju novú vlajkovú loď. Ako ukazujú najnovšie zábery, Valhalla je takmer hotová – zostáva doladiť len niekoľko detailov. Hoci všetky hardvérové komponenty sú už finalizované, softvérová integrácia prechádza poslednými úpravami, aby bol zážitok z jazdy absolútne bezchybný.
Náročné testy na skúšobnom okruhu IDIADA v Španielsku
Podium Green a Verdant Jade Valhallas sa aktuálne podrobujú náročným testom na skúšobnom okruhu IDIADA v Španielsku. Za ich volantom sedí trojnásobný víťaz triedy Le Mans a vývojový expert Aston Martinu Darren Turner. Cieľom testovania je doladiť systémy riadenia a aktívnej aerodynamiky tak, aby vozidlo excelovalo pri vysokých rýchlostiach na mokrom aj suchom povrchu.
Zároveň sa analyzuje tepelná odolnosť brzdového systému, čo je kritický aspekt pri výkone 1 064 koní, ktorý Valhalla ponúka. Medzitým verzia Satin Scintilla Silver brázdi cesty Spojeného kráľovstva, konkrétne v okolí Aston Martin Performance Technologies v Silverstone. Tam prebieha jemné doladenie nastavenia a kalibrácia tlmičov, pričom auto využíva poznatky z Formuly 1 získané v AMPT – technologickom centre Aston Martinu, kde sa prekrývajú svety pretekárskych tímov a vývoja cestných vozidiel.
Predstavené farebné variácie zároveň dokazujú široké možnosti personalizácie Valhally. Niet pochýb, že zákazníci sa už ponorili do obrovského množstva konfigurácií, ktoré zahŕňajú výber odtieňov, detailné akcenty či rôzne materiály. Obzvlášť výrazný je Verdant Jade, no jemná elegancia Satin Scintilla Silver mu dokáže konkurovať svojím sofistikovaným štýlom.
Hallmark bude tým, kto Valhallu konečne odovzdá zákazníkom
Hoci cieľová rovinka je stále v nedohľadne, Valhalla už prešla mimoriadne dlhú a dynamickú cestu. Od prvotnej myšlienky až po príchod do výroby si projekt prešiel viacerými zmenami vo vedení, úpravami stratégie a obdobiami vývojových prestávok.
Neubehli ani dva roky od chvíle, keď Andy Palmer predstavil koncept druhého hypercaru Aston Martin – vozidla, ktoré malo nadviazať na odkaz Valkyrie – a už došlo k významným zmenám. Tobias Moers, bývalý generálny riaditeľ AMG, prevzal vedenie a okamžite inicioval zásadnú revíziu projektu, čím Valhallu nasmeroval k sériovej výrobe superšportov.
Neskôr sa vývoj ocitol pod dohľadom bývalého šéfa Ferrari Amedea Felisu, než kormidlo prevzal Adrian Hallmark, bývalý člen Bentley a súčasný generálny riaditeľ Aston Martinu. Práve Hallmark bude tým, kto Valhallu konečne odovzdá zákazníkom. A niet pochýb, že počas rokov vývoja sa koncept výrazne vzdialil od pôvodnej predstavy Andyho Palmera – vozidla s motorom V6 navrhnutým špeciálne pre Aston Martin, ktoré malo posilniť jeho vstup na burzu.

Môže byť vlajkovou loďou Aston Martinu preplňovaný V8 hybrid s motorom v strede?
Valhalla, kedysi známa ako AM-RB 003 a označovaná ako „Syn Valkýrie“, prináša množstvo otázok, ktoré čakajú na odpovede. Môže byť vlajkovou loďou Aston Martinu preplňovaný V8 hybrid s motorom v strede? Dokáže sa vymaniť z tieňa svojho predchodcu – legendárnej Valkyrie s atmosférickým Cosworth V12, ktorú pomáhal formovať Adrian Newey s jej šialeným limitom 11 100 otáčok za minútu? A čo nový Vanquish – výnimočné GT s motorom V12 od Aston Martinu, pravdepodobne budúce služobné vozidlo samotného Neweyho, keď v roku 2025 nastúpi do AML?
Aj keď je Valhalla nepochybne stroje na výkon najvyššej úrovne, bude zároveň tou najžiadanejšou a najvhodnejšou vlajkovou loďou značky? Oprávni ju viac ako dvojnásobná cenovka na status ikonického hypercaru? Tieto otázky zatiaľ zostávajú nezodpovedané, kým sa nedočkáme prvých jázd. No jedno je isté – jej technologicky prepracovaná konštrukcia a výkonnostné parametre sú skutočne impozantné. Vitajte vo Valhalle.
Je pozoruhodné, že vo svete superšportov sa tisíckoňový hybrid považuje za „juniorský“ hypercar. Napriek tomu Aston Martin Valhalla konečne vstupuje do arény – nie však do súboja s extrémnou ligou, kde kraľujú c1200 bhp McLaren W1 za 2 milióny libier a Ferrari F80. Namiesto toho sa postaví do trojsmernej bitky s Lamborghini Revuelto a nadchádzajúcim nástupcom Ferrari SF90.
Prvý plug-in hybrid Aston Martinu, ktorý disponuje kombinovaným výkonom 1 064 koní
Sériová Valhalla síce pôsobí pragmatickejšie než pôvodný koncept, no stále sa vymyká konvenciám typickým pre Aston Martin. Vyvinutá v úzkej spolupráci s Aston Martin Performance Technologies (AMPT), konzultačným oddelením tímu F1, je len tretím cestným vozidlom značky – po One-77 a Valkyrie –, ktoré využíva podvozok z uhlíkových vlákien. Zároveň ide o prvý plug-in hybrid Aston Martinu, ktorý disponuje kombinovaným výkonom 1 064 koní a krútiacim momentom 811 lb-ft.
Hoci Aston Martin označuje Valhallu ako svoj prvý „sériovo vyrábaný superšport s motorom v strede“, produkcia zostane obmedzená na 999 kusov. To znamená, že na každé vyrobené One-77 pripadne viac než desať Valhal.
Z vizuálneho hľadiska prešiel model z roku 2019, ktorý sme naposledy videli uniknúť z aerodynamického tunela Q vo filme No Time to Die, zásadnými zmenami. Z pôvodného konceptu sa transformoval na sériové vozidlo vybavené prvkami nevyhnutnými pre jazdu na verejných cestách, ktoré zároveň definujú jeho estetiku. Valhalla teraz nesie výraznejší dizajnový rukopis Aston Martinu a jej tvary sú konvenčnejšie atraktívne – pričom nahrádza pôvodné nízko posadené nasávacie otvory dizajnom, ktorý harmonizuje so súčasným štýlom značky.

Charakteristický aerodynamický prvok – tvarovaná vzduchová lopatka
Pri prechode od konceptu k sériovej výrobe si Valhalla zachovala svoj charakteristický aerodynamický prvok – tvarovanú vzduchovú lopatku, ktorá efektívne smeruje prúd vzduchu nad vozidlo a zásobuje motor V8. Na zadnej časti zostali zachované dva výrazné horné výfuky spolu s odvetrávacími žiabrami. Priestorové Venturiho tunely, pripomínajúce Valkýriu, boli skrátené, pričom dva ďalšie výstupy výfuku sú teraz integrované do dizajnu. Nové zadné svetlá sú usporiadané do štyroch vertikálnych stĺpcov na každej strane namiesto pôvodných piatich.
Celá karoséria je, ako sa na špičkový hypercar patrí, vyrobená z uhlíkových vlákien. Klienti si môžu zvoliť rôzny stupeň odhalenia výpletu, pričom k dispozícii sú horné aj spodné karbónové balíčky. Povrchová úprava môže mať saténový, lesklý alebo tónovaný efekt v červenej, modrej či zelenej farbe. Okrem toho Aston Martin ponúka šesť exkluzívnych lakovaní inšpirovaných bohatou históriou značky v motoristickom športe.
Druhý statický koncept, predstavený v roku 2022, keď sa Tobias Moers snažil posunúť projekt bližšie k výrobe, sa stal kľúčovým orientačným bodom pre finálnu podobu Valhally. Odvtedy však auto prešlo zásadným vývojom – jeho línie boli skorigované, detaily doladené a aerodynamické riešenia zdokonalené. Stačí sa pozrieť na agresívne víriace plutvy v štýle F1 na bočných sukniach, ktoré jednoznačne podčiarkujú jeho pretekársku DNA.

Aston Martin uvádza, že Valhalla generuje maximálny prítlak presahujúci 600 kg
Jedna z najvýraznejších zmien na Valhalle sa prvýkrát prejavila, keď sa na Nürburgringu objavili prototypy vybavené veľkým, hydraulicky odpruženým aktívnym zadným krídlom. Adrian Newey a dizajnérsky tím Aston Martin pri vývoji Valkyrie zámerne vynechali takýto prvok, aby zachovali jej čistú siluetu. Valhalla tak vstúpila na územie, ktorému sa dokonca aj Valkyrie vyhla – skutočný technologický míľnik, ktorý Aston Martin označuje ako „auto prvenstiev“.
Aerodynamika Valhally nesie stopy inšpirácie Valkyriou, avšak s pokročilými aktívnymi prvkami vpredu aj vzadu. Vďaka automatizovanej funkcii DRS dokáže systém redukovať prítlak pri rastúcej rýchlosti v režime Race. Aston Martin uvádza, že Valhalla generuje maximálny prítlak presahujúci 600 kg, pričom aktívne aerodynamické prvky ho zachovávajú aj pri dosiahnutí maximálnej rýchlosti 217 mph. Ďalším významným výkonnostným údajom je zrýchlenie z 0 na 62 mph len za 2,5 sekundy. Hlavným cieľom bolo zachovať široký rozsah výkonu tak, aby vozidlo poskytovalo vodičovi maximálnu sebadôveru.

Srdcom Valhally je 4-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom odvodený od Mercedesu-AMG – rovnaký agregát, ktorý poháňa AMG GT Black Series. Ide o suchú vaňu M178 LS2 s plochou kľukou, no Aston Martin upravil jej konfiguráciu pre umiestnenie v strede a pohon zadných kolies. Výkon bol zvýšený na 817 koní (oproti 720 koní v Black Series), pričom úpravy zahŕňajú nové vačky, prepracovaný výfukový systém a zosilnené, hmotnostne optimalizované piesty. Väčšie kompresorové koleso umožňuje turbám priviesť o 20 % viac vzduchu v porovnaní s V8 v DBX707, čím sa ešte viac posilnila dynamika vozidla.
Valhalla využíva kombináciu spaľovacieho a elektrického pohonu
Valhalla využíva kombináciu spaľovacieho a elektrického pohonu, ktorá jej zabezpečuje celkový výkon 1 064 koní – značný nárast oproti pôvodne plánovaným 986 koní. Hybridný systém zahŕňa trojicu elektromotorov, pričom dva z nich sú umiestnené na prednej náprave, kde každý poháňa jedno koleso. Tento systém umožňuje elektrické vektorovanie krútiaceho momentu (E-TV) a zároveň poskytuje funkciu spätného chodu.
Motory boli navrhnuté na mieru a integrované do novej prednej elektrickej pohonnej jednotky P4, ktorá využíva vysoko pevné neodymovo-železo-bórové magnety spolu s optimalizovanou chladiacou stratégiou. V režime čisto elektrického pohonu (EV) sa Valhalla mení na hypercar s výkonom 248 koní poháňaný výhradne prednými kolesami.

Tretí, menší elektromotor je integrovaný do úplne novej osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, ktorá zároveň obsahuje hydraulicky ovládaný elektronický samosvorný diferenciál (E-LSD). Tento motor plní viacero funkcií – štartuje motor V8, dodáva dodatočný krútiaci moment a slúži na nabíjanie vysokonapäťových batérií, ktoré pracujú na 400-voltovej elektrickej architektúre. Medzi prednou a zadnou nápravou pritom neexistuje žiadne mechanické spojenie.
Kapacita batérie zatiaľ nebola oficiálne špecifikovaná, Aston Martin uvádza len počet 560 článkov. Čisto elektrický dojazd je 8,6 míle (s maximálnou rýchlosťou 80 mph), čo síce prekonáva Lamborghini Revuelto o 6 míľ, no zaostáva za Ferrari SF90, ktoré dokáže prejsť na elektrinu až 15,5 míle.
Na základe tejto hodnoty je možné predpokladať, že Valhalla disponuje batériou s kapacitou bližšou k 3,8 kWh (ako má Lamborghini), než k 7,9 kWh (ako Ferrari). Tento faktor má vplyv aj na minimálnu suchú hmotnosť Valhally, ktorá je 1 655 kg. Pôvodný cieľ bol bližšie k suchým 1 570 kg u SF90, no aj tak si Valhalla zachováva značnú výhodu oproti Lamborghini Revuelto, ktorého suchá hmotnosť je 1 772 kg.
Spodná štruktúra s hmotnosťou iba 74,2 kg
Mohlo by sa zdať, že vďaka karbónovej vani by Valhalla bola najľahším členom trojice, no aj robustnejšie Lamborghini Revuelto využíva uhlíkové vlákna. Podvozok vyvinutý a skonštruovaný Aston Martin Performance Technologies (AMPT) má spodnú štruktúru s hmotnosťou iba 74,2 kg, ku ktorej sú vpredu aj vzadu pripevnené hliníkové pomocné rámy nesúce odpruženie.

Predná náprava Valhally využíva tlačné tyče v štýle Formuly 1 s vnútornými pružinami a tlmičmi, ktoré umožňujú otvorený priestor v podbehu pre optimálnu aerodynamiku. Zadná náprava má sofistikované päťprvkové usporiadanie a všetky tlmiče – adaptívne Bilstein DTX – sú precízne vyladené na mieru.
Valhalla stojí na 20-palcových predných a 21-palcových zadných kolesách, štandardne obutých do pneumatík Michelin Pilot Sport S 5 vyvinutých podľa špecifikácií AML. Voliteľné ľahké horčíkové disky (ktoré prispievajú k úspore 12 kg zahrnutej v minimálnej hmotnosti vozidla) sú osadené gumou Michelin Cup 2. Rozmery pneumatík zostávajú rovnaké – 285/30 vpredu a 335/35 vzadu.
Brzdový systém tvoria karbón-keramické kotúče: vpredu s priemerom 410 mm uchytené šesťpiestikovými strmeňmi, vzadu s rozmermi 390 mm so štvorpiestikovými. Rekuperačné brzdenie funguje prostredníctvom prednej elektrickej nápravy pri aktívnom spomaľovaní a cez elektromotor zabudovaný v prevodovke pri uvoľnení plynu. Regeneratívne účinky sú integrované aj do vektorovania krútiaceho momentu.

Brzdný systém je ovládaný elektronickým lankovým mechanizmom, čo umožňuje presnú optimalizáciu a konzistentný pocit z brzdenia pri kombinovaní tradičných trecích a regeneračných brzdných prvkov.
Integrované riadenie dynamiky vozidla (IVDC)
Integrované riadenie dynamiky vozidla (IVDC) vo Valhalle predstavuje najnovšiu evolúciu systému, ktorý Aston Martin prvýkrát predstavil v DB12. Jeho úlohou je harmonicky koordinovať aerodynamické prvky s odpružením, riadením a hnacím ústrojenstvom tak, aby vozidlo ponúkalo prirodzený a plynulý jazdný zážitok. Významnou výzvou pri vývoji bolo začlenenie hybridného elektrického pohonu a systému pohonu všetkých štyroch kolies, ktoré priniesli nové dynamické možnosti.
Podľa Simona Newtona, riaditeľa automobilového výkonu Aston Martin, práve táto „bezprecedentná dynamická šírka pásma“ odlišuje Valhallu od jej konkurencie – odvážne tvrdenie, ktoré naznačuje ambície modelu. Vodič si pritom môže prispôsobiť jazdné vlastnosti vozidla výberom jedného zo štyroch režimov: Sport (predvolené nastavenie pri štarte), Pure EV, Sport+ a Race.
Kabína sériovej Valhally sa vzdala niektorých technologických prvkov pôvodne plánovaných pri prezentácii konceptu, napríklad možnosti používať majiteľov smartfón ako informačno-zábavný systém vozidla. To však neznamená, že produkčný interiér je konzervatívny – naopak, zachováva futuristický prístup. Volant má nezvyčajný „veverčí“ tvar s plochým vrchom a spodkom, pripomínajúci riešenia z McLarenu W1 a Ferrari F80. Je zdobený kovanými recyklovanými uhlíkovými vláknami a doplnený veľkými zadnými lopatkami, zatiaľ čo ovládacie prvky sú špecifické pre dizajnový jazyk Aston Martin.
Displej vodiča vo Valhalle je nielen väčší, ale aj výrazne prehľadnejší
Displej vodiča vo Valhalle je nielen väčší, ale aj výrazne prehľadnejší než v súčasných GT a športových modeloch Aston Martin. Jasné zelené akcenty elegantne dopĺňajú kabínové prvky a v pretekárskom režime ponúka jedinečné usporiadanie – veľký tachometer, radenie inšpirované F1 so svetelnými indikátormi, monitorovanie tlaku a teploty pneumatík, g-meter a digitálne zobrazenie rýchlosti. Celková vizualizácia je ostrá a zreteľná, čím sa odlišuje od niektorých minulých interiérov Astonu.

Pokiaľ ide o ovládacie prvky, vodič nájde známe prvky ako volič prevodov, tlačidlo štart/stop a hmatateľný otočný ovládač jazdných režimov, ktorý elegantne obklopuje splývavý dekoratívny prvok z kovaného karbónu. Dominantou stredovej konzoly sú výrazné vertikálne vetracie otvory, pod nimi intuitívne usporiadané ovládanie klimatizácie a infotainmentová obrazovka. Systém ponúka inovatívne vizuálne prvky, ktoré zobrazujú fungovanie rôznych zdrojov pohonu v reálnom čase. Okrem toho sú dostupné voliteľné režimy ADAS, umožňujúce deaktiváciu niektorých zákonom vyžadovaných asistenčných funkcií.
Sedadlá sú jednodielne karbónové štruktúry, hoci menej radikálne než kontúrované škrupiny s čalúnením, ktoré nájdete vo Valkyrie. Usporiadanie kabíny poskytuje zvýšenú polohu nôh, hoci nie až do extrémneho uhla od bokov po päty, ako je to pri modeloch orientovaných čisto na trať.
Interiér Valhally nesie dizajnový podpis Aston Martinu
Interiér Valhally nesie dizajnový podpis Aston Martinu, pričom kabínu obklopuje takzvaná „amfiteátrová línia“. Karbónová doska, na ktorú je uchytený displej HMI, funguje ako konštrukčná výstuha, pričom celkové estetické vyznenie je minimalistické, no zároveň premyslene tvarované. Hoci je dizajn úsporný, pôsobí exkluzívne a sofistikovane. Rovnako ako exteriér, aj interiér umožňuje rozsiahle možnosti personalizácie prostredníctvom divízie Q Aston Martin, ktorá splní požiadavky každého z 999 majiteľov Valhally.
Cena Valhally, rovnako ako jej plánovaná produkcia, sa v priebehu rokov menila. Pôvodne sa v roku 2019 počítalo s 500 kusmi, pričom vozidlo malo vstúpiť na trh so sedemcifernou cenovkou. Po preklasifikovaní na „sériovo vyrábaný“ model (hoci stále limitovaný na menej než 1 000 kusov) klesla základná cena na 600 000 £. Vývoj v automobilovom priemysle však značne ovplyvnil cenové hladiny, a tak sa očakáva, že väčšina Valhal, s individuálnymi úpravami cez program Q, sa bude pohybovať okolo 1 milióna libier za kus.
Aj keď Valhalla počas svojho vývoja prešla viacerými koncepčnými zmenami, zostáva jedinečným Aston Martinom, ktorý sa vymyká zaužívaným rámcom značky. Špecifikácie naznačujú výnimočné schopnosti, no skutočný charakter auta sa odhalí až na ceste. Ostáva len počkať, ako sa Valhalla presadí v ostrej konkurencii elitných superšportov – očakávania sú vysoké, ale už čoskoro sa dozvieme, či sa vložené úsilie naozaj premietne do výnimočného jazdného zážitku.