mercedes

Nemecký automobilový priemysel v kríze: Mercedes-Benz hlási prepad ziskov, Merz zvoláva samit

Nemecký automobilový priemysel sa ocitol v hlbokej kríze, ktorá zasahuje nielen tradičných výrobcov, ale aj celý dodávateľský reťazec. Výrazný pokles ziskov, najmä v segmente prémiových značiek ako Mercedes-Benz, poukazuje na zmenu spotrebiteľského správania, rastúcu konkurenciu z Ázie a komplikovaný prechod na elektromobilitu. Mercedes-Benz zaznamenal v prvom štvrťroku 2025 prepad zisku o 43 % na 1,73 miliardy eur, čo je alarmujúci signál pre celý sektor. Čínsky trh, ktorý bol dlhé roky motorom rastu, sa obracia k domácim značkám, najmä v oblasti elektrických vozidiel, kde čínski výrobcovia ponúkajú konkurencieschopné modely za nižšie ceny.

Situáciu ďalej komplikuje hrozba obchodných sporov, najmä s USA, kde prezident Donald Trump opäť zvažuje zavedenie ciel na európske vozidlá. To vytvára neistotu pre exportne orientované značky, ktoré sú závislé od amerického trhu. V reakcii na túto situáciu zvolal spolkový kancelár Friedrich Merz automobilový samit, ktorý sa uskutoční 9. októbra. Na stretnutí sa zúčastnia predstavitelia vlády, spolkových krajín, výrobcov, dodávateľov a odborov. Cieľom je nájsť riešenia, ako stabilizovať odvetvie, ktoré je kľúčové pre nemeckú ekonomiku a zamestnanosť.

Značky ako Bosch už oznámili rozsiahle úsporné opatrenia, vrátane zrušenia tisícok pracovných miest. Automobilky skracujú pracovné smeny, obmedzujú výrobu a hľadajú nové stratégie, ako sa prispôsobiť meniacim sa podmienkam. Kríza v automobilovom priemysle tak nie je len ekonomickým problémom, ale aj výzvou pre politiku, technologický vývoj a sociálnu stabilitu v regióne. Výsledky samitu môžu naznačiť, akým smerom sa bude uberať budúcnosť mobility v Európe.

Trump opäť pritvrdzuje: Európske autá pod 25 % clom

Americký prezident Donald Trump opäť rozvíril obchodné vody oznámením nových dovozných ciel, ktoré sa dotýkajú aj európskych automobilov. Od 2. apríla 2025 zaviedol 25-percentné clo na všetky automobily vyrobené mimo územia USA, čo sa týka aj značiek ako Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen či Škoda.

NEPREHLIADNI  Fico a Merz proti zákazu spaľovacích motorov: Volajú po revízii európskej politiky

Tieto clá sa navyše pripočítavajú k už existujúcim clám, čím sa celkové zaťaženie môže vyšplhať až na 45 %. Opatrenie sa týka aj automobilových súčiastok, ako sú motory, prevodovky či elektrické systémy, ktoré budú podliehať clám od 3. mája.

Trump argumentuje tým, že ide o krok na ochranu amerických výrobcov a národnej bezpečnosti, no Európska únia vyjadrila hlboké poľutovanie nad týmto rozhodnutím. Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová označila clá za „daň, ktorá škodí podnikaniu aj spotrebiteľom“.

Pre Slovensko, ktoré je významným vývozcom automobilov do USA, môže mať tento krok negatívny dopad na HDP aj zamestnanosť. Závody ako Volkswagen Bratislava či Jaguar Land Rover Nitra sú priamo ohrozené, keďže ich vozidlá smerujú na americký trh.

Výzva občanom Slovenska: Je čas rozhodnúť o našej budúcnosti v Európskej únii

V čase, keď Spojené štáty zavádzajú tvrdé obchodné clá na európske vozidlá, očakávali sme od vedenia Európskej únie jasnú, razantnú a efektívnu reakciu na ochranu našich výrobcov, zamestnancov a národných záujmov. Namiesto toho však sledujeme váhavosť, diplomatické frázy a absenciu konkrétnych krokov.

Slovensko ako automobilová veľmoc je priamo ohrozené – naše závody, pracovné miesta a ekonomická stabilita visia na vlásku. Ak Európska únia nedokáže chrániť svojich členov v čase krízy, musíme si položiť zásadnú otázku: má naše členstvo v EÚ ešte zmysel?

Preto vyzývame všetkých občanov, ktorým záleží na suverenite Slovenska, na jeho hospodárskej bezpečnosti a schopnosti rozhodovať samostatne, aby podpísali petíciu za vystúpenie Slovenskej republiky z Európskej únie.

Je čas, aby sme si vzali späť kontrolu nad naším smerovaním. Je čas konať.

Zdroj: internet

O autorovi

Pridaj komentár

M7 Social

M7 Social Subtitle

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial