Školský rok 2025/2026: Nový začiatok s významnými zmenami
Školský rok 2025/2026 na Slovensku sa začal netradične — už v pondelok 1. septembra. Tento dátum bol dlhé roky štátnym sviatkom a dňom pracovného pokoja, no legislatívna zmena zrušila voľno na Deň Ústavy, čím sa otvorili dvere pre skorší nástup do škôl. Do lavíc sa vrátilo vyše 530-tisíc žiakov základných škôl, viac než 220-tisíc stredoškolákov a svoj úplne prvý školský deň zažilo približne 62 400 prváčikov.
Nový školský rok priniesol aj viaceré zmeny. Polovica základných škôl prešla na nový vzdelávací program v rámci kurikulárnej reformy, ktorá má za cieľ modernizovať výučbu a lepšie pripraviť žiakov na výzvy dnešného sveta. Po niekoľkých rokoch sa opäť zavádzajú polročné prázdniny, čo poteší najmä žiakov a rodičov. Zmeny nastali aj v systéme ospravedlňovania vymeškaných hodín, pričom školy budú klásť väčší dôraz na dôsledné evidovanie absencií. Pre mladších žiakov naďalej platí zákaz používania mobilných telefónov počas vyučovania, čo má podporiť sústredenie a osobnú interakciu.
Začiatok školského roka tak nebol len návratom do tried, ale aj vstupom do obdobia zmien, ktoré majú ambíciu zlepšiť slovenské školstvo.
Kurikulárna reforma: Nová éra slovenského vzdelávania
Kurikulárna reforma na Slovensku predstavuje zásadnú modernizáciu vzdelávacieho systému, zameranú na prípravu žiakov na výzvy 21. storočia. Od školského roka 2025/2026 sa do nej zapojila takmer polovica základných škôl, pričom od roku 2026/2027 bude nový štátny vzdelávací program povinný pre všetky ZŠ.
Vzdelávanie pre budúcnosť: Kompetencie namiesto memorovania
Nový štátny vzdelávací program, ktorý je jadrom kurikulárnej reformy na Slovensku, predstavuje zásadnú zmenu vo vzdelávaní. Jeho hlavným cieľom je rozvíjať kompetencie žiakov, podporovať praktické učenie a zohľadňovať individuálne potreby každého dieťaťa. Odklon od memorovania faktov smeruje k tomu, aby sa žiaci učili kriticky myslieť, efektívne komunikovať, spolupracovať a riešiť problémy v reálnom živote. Výučba sa prepája s každodennými situáciami, čím sa stáva zmysluplnejšou a užitočnejšou. Učitelia získali väčšiu slobodu prispôsobiť obsah výučby úrovni a záujmom svojich žiakov, čo podporuje inkluzívne a diferencované vzdelávanie. Reforma zároveň prináša digitálne nástroje, metodickú podporu a inšpirácie od škôl, ktoré už nový program zaviedli. Ide o krok smerom k modernejšiemu školstvu, ktoré pripravuje mladých ľudí na dynamický a neustále sa meniaci svet.
Dva cykly, lepšie učenie: Nová štruktúra prvého stupňa ZŠ
V rámci kurikulárnej reformy dochádza k zásadnej zmene v štruktúre prvého stupňa základnej školy, ktorý je po novom rozdelený na dva vzdelávacie cykly. Prvý cyklus zahŕňa 1. až 3. ročník, druhý cyklus pokračuje od 4. do 5. ročníka. Tento model má za cieľ lepšie reflektovať vývinové potreby detí a umožniť plynulejší prechod medzi ročníkmi. Učebné osnovy sa tak stávajú flexibilnejšími, pričom učitelia môžu efektívnejšie prispôsobiť tempo a obsah výučby individuálnym schopnostiam žiakov. Reforma týmto krokom podporuje dlhodobejší rozvoj kompetencií, namiesto krátkodobého plnenia učiva, a vytvára priestor pre hlbšie porozumenie a praktické uplatnenie poznatkov.
Zmena obsahu výučby: Kompetencie namiesto memorovania
V rámci kurikulárnej reformy dochádza k zásadnej zmene obsahu výučby, ktorá reflektuje potreby modernej spoločnosti. Namiesto tradičného memorovania faktov sa kladie dôraz na kritické myslenie, spoluprácu, komunikáciu a riešenie problémov. Tento posun má za cieľ rozvíjať u žiakov schopnosti, ktoré sú nevyhnutné pre život v dynamickom svete plnom informácií, technológií a neustálych zmien. Výučba sa tak stáva aktívnejšou, zmysluplnejšou a viac prepojenou s reálnym životom. Žiaci sú vedení k tomu, aby si vedomosti nielen osvojili, ale aby ich vedeli aj prakticky aplikovať, diskutovať o nich a tvoriť vlastné riešenia. Takýto prístup podporuje ich samostatnosť, zodpovednosť a tvorivé myslenie, čím sa škola stáva miestom, kde sa nerodia len vedomosti, ale aj budúce kompetencie.
Podpora učiteľov ako základ úspešnej reformy
Jedným z kľúčových pilierov kurikulárnej reformy je podpora učiteľov, ktorí zohrávajú rozhodujúcu úlohu pri jej úspešnom zavádzaní do praxe. Reforma nie je ponechaná len na individuálnu iniciatívu škôl — sprevádza ju systematická pomoc zo strany regionálnych centier podpory, Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVaM), ako aj inšpiratívnych škôl, ktoré už nový vzdelávací program implementovali. Tieto inštitúcie poskytujú učiteľom metodické materiály, odborné školenia, konzultácie a praktické príklady, ktoré im pomáhajú orientovať sa v novom obsahu, plánovaní výučby a hodnotení žiakov. Cieľom je vytvoriť komunitu vzdelávacích profesionálov, ktorí si navzájom odovzdávajú skúsenosti, inovácie a osvedčené postupy. Takáto podpora má zabezpečiť, aby reforma nebola len formálnou zmenou dokumentov, ale skutočnou transformáciou výučby, ktorá bude pre učiteľov zvládnuteľná a pre žiakov zmysluplná.
Digitálne kurikulum: Reforma na dosah kliknutia
V rámci kurikulárnej reformy je učiteľom sprístupnená digitálna verzia kurikula, ktorá výrazne uľahčuje orientáciu v novom vzdelávacom programe. Na oficiálnej stránke Ministerstva školstva nájdu pedagógovia množstvo online materiálov, videotutoriálov a praktických návodov, ktoré im pomáhajú pri plánovaní výučby, tvorbe učebných aktivít a hodnotení žiakov. Súčasťou digitálnej podpory je aj interaktívna mapa zapojených škôl, vďaka ktorej si učitelia môžu pozrieť, ako reforma prebieha v rôznych regiónoch a inšpirovať sa konkrétnymi príkladmi z praxe. Tento moderný prístup k vzdelávacím dokumentom umožňuje rýchly prístup k aktuálnym informáciám, prehľadné vyhľadávanie a zdieľanie osvedčených postupov medzi školami. Digitálne kurikulum tak predstavuje dôležitý nástroj, ktorý podporuje efektívne zavádzanie reformy a zároveň posilňuje profesijný rozvoj učiteľov
Táto reforma je súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR a jej cieľom je vytvoriť školstvo, ktoré bude flexibilné, inkluzívne a schopné reagovať na meniace sa potreby spoločnosti.
Zdroj: internet
Zrušenie Dňa Ústavy vyjadruje hlbokú neúctu k tomuto významnému dokumentu. V podstate sa nič nezmenilo. Známkovanie ostáva tak ako doteraz.